fbpx

נעים להכיר
שמי רוית רוד, אמא לשלושה מקסימים,  מעצבת פנים והום סטיילינג, מרצה, בלוגרית ומנטורית למעצבים מתחילים.

אני שמחה לחלוק איתכם הקוראים את אהבתי הרבה לעיצוב ולייף סטייל, ולפתוח לכם צוהר לעולם קסום של עיצוב משובח, צבע, חומר, השראה, כלים ועוד הפתעות- העולם שלי. מאחלת לכם קריאה מהנה! רוית רוד- עיצוב פנים והום סטיילינג 0542375570

rod@ayelec.com

ליצירת קשר השאר מספר ואחזור אליך!
הרשם לקבלת פוסטים ישירות למייל

חמישה דברים חשובים בתכנון מטבח

חמישה דברים חשובים בתכנון מטבח

אני מאוד אוהבת  לבשל ולארח. אפיה היא פחות הקטע שלי, אבל המראה של כיריים עמוסי סירים וריחות הבישול שממלאים את הבית עושים לי טוב בנשמה. מבחינתי ומבחינת רבים אחרים, שאוכל ואירוח משמעותיים להם, המטבח הוא לב ליבו של הבית. ממנו עולים ריחות של בית, סביבו מתרחשת פעילות יום יומית, בו מתרחשות כל השיחות, זהו מקום המפגש המשפחתי היומי, בעיקר אם יש בו אי ישיבה. 
בנוסף להיותו מאוד משמעותי ביום יום, המטבח הוא גם החלל הכי יקר בבית מבחינת עלויות חומרים וכמות החומרים שיש בו. ארונות, שיש, פרזול, חיפויים, מכשירי חשמל רבים, כל אלה הופכים אותו לרגיש מאוד לתכנון נכון, מותאם צרכים ומוקפד.
המטבח הוא החלל הפעיל ביותר ונמצא בשימוש אינטנסיבי , אלא אם אתם מאלה שמזמינים טייק אווי והמטבח הוא לראותו בלבד.

בדיוק עכשיו אני נמצאת בשלב תכנון שני מטבחים מאוד גדול עם לקוחות, האחד מודרני והשני כפרי לייט, והדרך שאנחנו עוברים, השאלות שעולות וחוסר הוודאות, כל אלה  הביאו אותי לכתוב את הפוסט הזה- סיכום עיקיר הדברים שיש לקחת בחשבון בדרך לתכנון המטבח.

  1. סגנון עיצובי

מטבח מודרני לבן בשילוב קלפה דמויית בטון, ואי עם בוצ'ר לחמימות.
מטבחי אביבי. צילום: עידן גור עיצוב: רוית רוד סטודיו להלבשת הבית

לעיתים יש הסכמה בין בני הזוג לגבי הסגנון העיצובי של המטבח, ולפעמים הטעם האישי מתנגש. הוא רוצה מודרני מאוד עד מבריק, והיא רוצה כפרי וחם.

מה שמעניק למטבח את הסגנון העיצובי הם שני דברים עיקריים- חזיתות הארונות ושילובי חומרים.

גם מטבח פורמייקה יכול לקבל טאץ' כפרי, לא חייבים חזיתות בצבע או חזיתות עץ  עם מסגרת ומילואה בכדי להגיע למראה הזה, אלא אם אתם כפריים הארד קור.  מטבח עם חזיתות פורמייקה יכול להראות כפרי בעזרת ידיות, חיפוי הקיר ואקססוריז.

 

מטבח פורמייקה במראה כפרי ורך.
www.pinterest.com

הנכון ביותר בשלב זה הוא ללכת לראות חזיתות. לחוש, להרגיש, להסתכל על ההבדלים בין פורמייקה לצבע, גם בחזיתות צבע יש המון דרגות של כפריות מאנגלי כבד ועד כפרי לייט.

איפה תוכלו לראות חזיתות? באולם התצוגה או באתר של אורצ'רד למשל ואצל נגרים גדולים המחזיקים דוגמאות חזיתות.

ביחרו 3 דגמים שאתם הכי מתחברים אליהם וחפשו ברשת דוגמה למטבח עם החזיתות שבחרתם, כך תוכלו לקבל מושג איך החזיתות מתקבלות בחלל.

 

מטבח לבן בסגנון סקנדינבי. חזיתות במראה כפרי עדין.
חידוש מטבח: ניו קיטצ'ן  צילום: מאיה חבקין  עיצוב: רוית רוד סטודיו להלבשת הבית

 

 

2. רשימת צרכים

 

רשימת צרכים למטבח היא חשובה מעין כמוה. אל תוותרו עליה

 

תפתחו את כל הארונות, תספרו את הסירים והתבניות, את הכוסות והצלחות, תחשבו היכן תאחסנו את הירקות היבשים ואת מגבות המטבח. עלו לרזולוציה הכי גבוהה שאתם יכולים. האם נח לכם שהמדיח יהיה בימין או שמאל, האם אתם זקוקים לאלמגוב (מתקן תלוי לייבוש כלים בתוך הארון), מבשלים הרבה או מעט, צריכים מקום לתמי 4 ולמיקסר המשוכלל? כל אלה ועוד הם קריטיים מאוד בתכנון המטבח שיענה על צרככים במדוייק. ככל שהרשימה תהיה יותר מדוייקת ומפורטת, כך תבטיחו שלא תשכחו שום דבר חשוב בתכנון.

 

3. הבנה בסיסית בחומרים למשטחי עבודה

 

חזיתות כפריות MDF בצע בשילוב מדפי אלון. שיש אבן קיסר. חיפוי רוחה שרון פרזול מנחושת מוברשת. עולם החומרים משתלב לו יחדיו
עיצוב וצילום: תמי אקהאוס ורוית רוד

 

במטבח יש מספר לא מבוטל של חומרים שצריך לקחת בחשבון. מלבד החזיתות, גם עולם משטחי העבודה במטבח הוא רחב ואפשר בקלות ללכת לאיבוד.

כולם מכירים את אבן קיסר, יש המתלבטים האם בוצ'ר או לאמי עץ יתאים להם, ואולי נירוסטה? גרניט אתם מכירים? על אוניקס שמעתם?  ועל דקטון? כמובן שתקציב הוא החלק העיקרי בשיקולי הבחירה, אבל פונקציה צריכה להיות העיקרית גם אם במחיר של לשלם יותר.

בוצ'ר מהיותו עץ, לא מתאים למטבח עובד. הוא נשרט, הוא מקבל רטיבות בצורה לא יפה, הוא מתכווץ ומתרחב בהתאם לתנאי מזג האוויר. הוא יפה, אבל הוא לא פרקטי לכל מטבח. אז באי בהחלט אפשרי, אבל לא בטוח שהוא נכון לכם כמשטח עבודה.

ונירוסטה? אם אתם פריקים של ניקיון אתם תתחרפנו מטביעות האצבעות ותמצאו עצמכם אוחזים ביד מטלית ניגוב באופן תמידי.

ואני יכולה להמשיך עוד ועוד… אוניקס רגיש לחום, דקטון מהמם ופרקטי אבל יקר משמעותית, וכמו שכתבתי בסעיף החזיתות, גם כאן, אין כמו עבודת מחקר לפני קבלת ההחלטה. לכו לאולם תצוגה שיש בו כמה אופציות, למשל בר עמי קרמיקה להם אולם תצוגה גדול ומרשים בירושלים בו תוכלו למצוא מגוון רחב של חומרים למטבח, אולמות התצוגה של חברות המטבח הגדולות וגם באולמות התצוגה של חיפויים וריצופים תוכלו למצוא מגוון חומרים למשטח העבודה.

הטיפ הכי חשוב, אם אתם הולכים על אבן קיסר או משטח מסוג דומה, קחו איתכם דוגמה של הריצוף במטבח כדי להגיע להתאמה מירבית. שיש צריך להתאים לריצוף!

 

מטבח מודרני שחור ולבן.
השיש שחור למרות הרצפה האפורה כדי לתת קונטרה. הכסאות השחורים מתחברים לשיש.
מטבחי אביבי  צילום: אורית ארנון   עיצוב: רוית רוד סטודיו להלבשת הבית

4. אי/פינת אוכל ומה שביניהם

כולם רוצים אי במטבח באותה מידה שכולן חולמות על חדר ארונות כמו של קארי ברדשאו. אבל, אי לא מתאים לכל מטבח ובכלל לכל חלל, לא תמיד ניתן לקיים את שתי הפונקציות של אי ופינת אוכל בחלל, לא לכל אחד זה מתאים. כתבתי פוסט שלם בנושא. תוכלו לקרוא הכל על בחירת פינת אוכל ועל מתי לוותר על אי כאן. בואו מוכנים, עם מידות מדויקות. בידקו היטב מה נכנס לחלל ומה לא, ואם יש צורך ותרו על אי. זה ממש לא בגדר חובה. גם פינת אוכל במטבח יכולה להראות נפלא, וגם מטבח ללא אי או פינת אוכל בתוכו יכול להיות מעוצב ופונקציונלי.

 

אי במקום פינת אוכל- האי מתוכנן במקום בו פינת האוכל אמורה להיות. קונסולה הנפתחת לשולחן ניצבת באזור הסמוך.
צילום: אורית ארנון עיצוב: רוית רוד סטודיו להלבשת הבית

 

5. תאורה

 

פנל לד מאיר את כל החלל ומעל האי גופי תאורה המיועדים להאיר את השולחן.
עיצוב וצילום: רוית רוד סטודיו להלבשת הבית

להבדיל משאר חללי הבית, המטבח הוא אזור עבודה ומשימה כך שהתאורה בו חשובה ממעלה ראשונה.

המטבח זקוק למקסימום הצפה של אור ומינימום צל. בסמוך לאזור העבודה, לרוב מעל השיש, מקמו פנל לד באורך כ-2/3 מאורך המשטח. במטבח סטנדרטי זה אמור להספיק מעל ומעבר. במידה והמטבח גדול יותר, חלקו אותו לאזורים- אזור עבודה, אחסון, ישיבה וכו'. לכל אזור התאימו תאורה שמתאימה לו. מעל אזור העבודה פנל לד, ואם יש קלפה הוסיפו מתחתיה פס לד נסתר שיאיר לכם ישירות על השיש. במידה ויש כמות של ארונות גבוהים, תכננו מס' נקודות תאורה ישירות לארונות כגון ספוטים מתכווננים. מעל האי מקמו גופי תאורה תלויים בגובה של כ-80-90ס"מ מעל הדלפק ובהתאם לגודלו כמות הגופים. במידה ויש לכם שולחן אוכל במטבח- כנ"ל. אם תכננתם אי ופינת אוכל בחלל המטבח, מעל האי תלו צילינדרים ומעל השולחן גוף תלוי שמתכתב עם הצילינדרים.

 

צילינדרים מעל האי וגוף תאורה מתאים מעל פינת האוכל
עיצוב: סטודיו HOME MADE צילום: אלעד גונן

תכנון נכון והבנת הצרכים יבטיחו לכם מטבח פונקציונלי שעובד בשבילכם. אל תמהרו בקבלת החלטות, שיקלו היטב את האופציות ובחרו את החברה או הנגר שקיבלתם עליהם את מירב ההמלצות.

יש לכם טיפ מנצח לתכנון המטבח? רוצים לשתף בדבר הכי נכון שתכננתם אצלכם? זה המקום לשתף. אשמח לקרוא.

 

ועד הפוסט הבא

שלכם באהבה

רוית רוד

סטודיו להלבשת הבית

 

 

 

תגובות

תגובות

6 מחשבות על “חמישה דברים חשובים בתכנון מטבח”

  1. גם אחרי 4 שנים המטבח שאת ותמי עצבתן עבורנו עדין נראה מושלם והכי חשוב פרקטי

  2. שאלה- בתמונות אין סקוצים..סבון כלים..מגב קטן לנקיון השיש, מטלית..
    איפה מניחים את כל אלה בצורה עיצובית בלי להרוס את יופי עיצוב המטבח?
    בתודה

    1. היי. העלית נקודה חשובה. גם לסבון ול סקוטש יש כלים נאים בחנויות. כל השאר מן הסתם נמצא ליד הכיור. הרי אנחנו חיים במטבח והוא לא מוזיאון. בצילומים הרי ברור שאנחנו נסתיר אותם.

  3. יאיר יונה

    היי
    אשתי ואני מתלבטים לגבי הצבע של ארונות המטבח.
    הריצוף הוא 60×120 לבן עם נימים אפורים כאשר הוספנו בוצ'ר לאי ועוד מדפים דקורטיביים מעץ טבעי. כמו כן מתלבטים לגבי צבע השיש.

    1. היי יאיר,
      הריצוף והעץ מאפשרים לכם לבחור כמעט כל גוון מטבח שתרצו. השאלה היא מה הסגנון העיצובי של הבית ואילו עוד צבעים יהיו בו.
      לגבי שיש במטבח, השיש צריך להתאים לרצפה שכן רואים אותם באותו מימד. כך שקודם תבחרו גוון למטבח ואז השיש יכול להיות לבן/אפור/לבן עם נימים אפרים בזהה לרצפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים בבלוג:

דילוג לתוכן